prof. Tadeusz Gadacz
filozof i religioznawca
Dyrektor Instytutu Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, kierownik Katedry Filozofii Collegium Civitas. Był bliskim współpracownikiem ks. prof. Tischnera. Pracował na stanowisku dyrektora krakowskiej szkoły pijarów, w której wprowadził koedukację. W 1995 został wybrany na prowincjała pijarów, przedstawiając program otwarcia się na zmiany posoborowe i rzeczywistość świecką. Kilka miesięcy później opuścił zakon i stan duchowny.Od początku 2010 jest wiceprzewodniczącym Rady Fundacji Krakowskiego Hospicjum dla Dzieci im. księdza Józefa Tischnera. Autor m.in. "O ulotności życia", "Filozofia Boga w XX wieku. Od Lavelle'a do Tischnera", "O umiejętności życia", "Rozumowe poznawanie Boga". blog.  vetulani.wordpress.com
Paradoks braku ascezy i umiarkowania polega na tym, że przedtem oszczędzać musieli ludzie biedni. Kupowali na przykład drogie buty i mówili, że im muszą wystarczyć na całe życie. A dziś oszczędzają bogaci, którzy nie muszą tego robić, mogą wydawać, ale ulegają ideologii oszczędzania, właśnie po to, żeby mieć, a nie żyć. Czasami słyszymy o losach ludzi, którzy wypadli z korporacji i takiego schematu życia. Jadą gdzieś w świat i nagle odkrywają, że wcale nie potrzebują tego, o co dotąd zabiegali, by być szczęśliwi. 
Co w tym złego? Co w takim razie znaczy żyć intensywnie? 
- Po pierwsze, żyć w pełni wszystkimi wartościami. Zarówno wartościami hedonicznymi, dla mnie akurat to dobre czerwone wino, które lubię. Żyć pięknem świata, ale jednocześnie korzystając z narzędzi - także elektronicznych, których używam, żyć intensywnie to doświadczać też poezji, pięknej literatury, sztuki, muzyki. Zastanawiać się, reflektować nad życiem. To wszystko daje pewną harmonię, i w tej harmonii każdy musi odnaleźć swoją własną drogę - to jest najistotniejsze. Chodzi o to, żeby nie żyć życiem cudzym, udawanym, tylko własnym. A zatem nie tak, jak mówi reklama: "Bądź sobą - pij colę". Nie mogę być sobą, robiąc to, co wszyscy, a szczególnie to, do czego namawiają mnie reklamodawcy. Powinienem mieć odwagę znaleźć we własnym życiu swoją drogę i ją realizować. 
(fragment rozmowy dla "Gazety Wyborczej", rozmawiał Marek Górlikowski)

Udostępnij:

Zapraszamy do współpracy. Napisz do nas